in English på svenska auf Deutsch en français ???
Hiekan taidemuseo




NÄYTTELYT » Taidemaalari Sigrid Aminoff (1904–1994)



Taidemaalari Sigrid Aminoff (1904–1994)

Ruotsalainen Sigrid Aminoff (1904–1994) asui Suomessa 1933–1952, ensin Ruovedellä Pekkalan kartanossa ja sitten Somerolla Wiikin talossa. Taidemaalariksi hän opiskeli Ruotsin kuninkaallisessa taideakatemiassa. Jo opiskeluaikana Aminoff teki pitkiä matkoja Afrikkaan, Italiaan ja Ranskaan.

Sigrid Aminoff on luonnehtinut taiteellista ilmaisuaan: realistisia, joskus naivistisia aiheita impressionistisella tekniikalla. Aminoff maalasi aiheita, joita näki ympärillään. Maalaukset ovat maisemia, asetelmia ja muotokuvia. Romanttisesta näkemyksestä kertoo jo lapsena luotu, kuviteltu ja kuvitettu ritarimaailma. Syvää kiintymystä osoittavat, idylliset maalaukset perheestä ja ystävistä taiteilija teki kesäpaikassaan Skånessa ja tyttärensä Antonia Hackmanin luona Ruovedellä.

Aminoffilla oli hyvä taidemaalarin ammattitaito ja väri-ilmaisun ymmärrys. Hän etsi maisemasta paikallisvärejä, tunnisti valon vaikutuksen havaintoon ja kokeili pointillistista ja informalistista maalaustapaa. Taiteilijan väripaletti hioutui harmoniseksi, maalauksessa väri jäsentyy harmaan sävystä valkoiseksi, valoon tai puhtaaseen väriin.

Sigrid Aminoff piti aktiivisesti yksityisnäyttelyjä ja osallistui ryhmänäyttelyihin. Esimerkki sovelletun taiteen tuotannosta ovat varhaiset, sakraalitilaan valmistuneet monumentaalimaalaukset. Aminoffin maalauksia on ollut edellisen kerran esillä Nelimarkka-museossa, Alajärvellä 2016.



1940-luku

Sigridin työskentely Italiassa

Akatemiatoverit Sigrid Aminoff, Dagmar Lodén (1904–1989) ja Kalle Lodén (1905–1944) debytoivat Rizzin taiteellisessa salongissa (Saletta Ricci) Firenzessä huhtikuussa 1938. Ryhmä oli työskennellyt Italiassa ja vuokrannut Villa Tolomein, huvilan Firenzen kukkuloilta.

Aikakauslehti Idun otsikoi taiteilijaryhmästä:

    "Vi bo i Italien och måla" (20.8.1938).

Sigrid sai ensiesiintymisestään suotuisan arvion. Näyttelyssä oli esillä aivan uusia, Toscanassa syntyneitä maalauksia. Hän aloitti neuvottelut Tukholman yksityisnäyttelystä, joka toteutui Galerie Moderneen huhtikuussa 1940. Tätä ennen Sigridin Italian-maalauksia oli ollut esillä myös vuotta aiemmin, Galleria Hörhammerilla Helsingissä toukokuussa 1939.

Sigrid piti Italiasta ja mietti jonkinlaista asettumista maahan. Hän asui ja työskenteli Ruotsin Rooman-instituutissa jälleen heti sodan jälkeen, 1946–1947. Sigrid opiskeli italiankieltä, Rooman arkeologiaa ja Italian topografiaa. Oleskelunsa päätteeksi hän piti instituutissa taidenäyttelyn, jossa oli esillä 40 teosta. Tuona aikana Sigrid maalasi raunioita Firenzessä ja Roomassa sekä asetelmia. Hän kokeili pointillistista maalaustapaa. Näitä Italiassa syntyneitä maalauksia oli esillä myös Taidesalongissa (Konstsalong) Helsingissä toukokuussa 1947.



Luonnoksia Italiasta




1950-luku

Sigrid muuttaa Suomesta takaisin Tukholmaan 1952

Sigrid pitää myyntinäyttelyitä ateljeessaan Suomessa ja Ruotsissa. Sigridillä on useita sovelletun taiteen työtehtäviä:
– alttarimaalaus valmistuu Hornin kirkkoon 1951
– Monime-näytelmän lavastus Turun ruotsalaiselle teatterille (Åbo Svenska Teatern), toteutuu 1952
– osallistuminen Milanon maailmannäyttelyyn eteläafrikkalaisen leikkikalutehtaan esillepanon suunnittelijana 1954
– Drottningholmin teatterin korjaustöihin osallistuminen
– Stabon valmistama tyynylelu Hästen Pålle on tuotannossa 1962–1965.

Sigrid pitää yksityisnäyttelyn Galleri Brinkenissä Tukholmassa tammikuussa 1959.

    "I Sigrid Aminoffs allvarsamt förtätade måleri (Galleri Brinken vid Kungsträdgården) stiftar vi bekantskap med en mycket medvelen och självständig konstnär som funnit sin egen linje och som utan kompromisser säker sig fram mot en lösning av väsentliga konstnärliga problem." (Lars Erik Åström, Svenska Dagbladet 22.1.1959)

Näyttelyarvio kiittää Sigrid Aminoffia: taiteilija on tietoinen ja itsenäinen. Taiteilija ilmaisee oman näkemyksensä mukaisesti, varmaotteisesti omaa taiteellista linjaansa. Sigridillä on näyttelyssä mukana asetelmia, maisemia ja henkilökuvia.

    "Jag tyckte Din utställning i Stockholm var så vacker så det blir en glädje få göra en utställning av Dig." (Kirjeestä Oy Galerie Ab Artek / Maire Gullischen Sigrid Aminoffille 11.8.1959, Noormarkku.)

Sigridin viimeinen yksityisnäyttely Helsingissä toteutuu Galleria Artekissa helmikuussa 1960.

Antonia




1960-luku

Sigrid ja Afrikka, näyttely Kalmarin taidemuseossa 1964

Sigrid vieraili Afrikassa ensimmäisen kerran äitinsä Siri Oxenstiernan kanssa 1925. Matka oli aikansa tyylinen, luksusmatka, johon kaikki tarvittava oli kuulunut valmiina. Se oli laivamatka pitkin Niiliä: laiva pysähtyi nähtävyyksillä, esimerkiksi Wadi Halfan kaupungissa. Kapteeninpöydän illallispöydän järjestys oli painetussa kortissa. Sigrid oli tuolloin 25-vuotias akatemiaopiskelija ja matkalta on säilynyt hänen maalaamiaan akvarelleja ja temperamaalauksia.

Egypti teki Sigridiin vaikutuksen ja hän halusi palata sinne. Taiteilijan 60-vuotishaastattelussa Sigrid mainitsee Egyptin olevan kaikkein kaunein maa.

    "Rivierans färger blir hårt brutala mot Egyptens, världens vackraste land", Svenska Dagbladet 24.5.1964)

Tällä kertaa Sigrid oli matkaillut omatoimisesti. Matkalta kertyi luonnoksia, aiheita, joita Sigrid työsti Kalmarin taidemuseon näyttelyä varten.

    "Öken är skön att se på. Ständigt skiftande formationer och fina färgnyansen. Men när jag drog ned fönstret för att se dess rätta färgskala var det så blandande ljust att man bara stod ut en kort stund", (Kirjeestä Sigrid Aminoff päätoimittaja Jonasomille 10.7.1964, Förslövsholm.)

Sigrid kirjoittaa aavikon värien ja muotojen kauneudesta sekä sen katoavaisuudesta muuttuvassa valossa.

Debeira, 1964




1970-luku

"Hon har hållit sin linje, tack och lov."

Sigridin elämä näyttää olevan ammatillisesti vakiintunutta 1970-luvulla. Hän pitää ystävineen säännöllisesti kesänäyttelyjä kesäpaikassaan Skånessa (Konst Ranarp strand). Hän on mukana ryhmä- ja yhteisnäyttelyissä, kutsuttuna esimerkiksi Teckningar från ateljen -nyttelyyn elokuussa 1976 Kulturhusetissa Tukholmassa ja näyttelyyn Gillesmedlemmer tecknar: S.A. Leo Janis-Brieditis, Rune Jansson, Ragnar Johansson, Kaj Piehl syyskuussa 1985 Norrtäljen taidehallissa. Sigrid osallistuu yritysten taidekerhojen näyttelyihin ja myy teoksiaan tasaisesti.

Sigrid pitää Tukholmassa ensimmäisen yksityisnäyttelynsä 15 vuoteen. Näyttely on marraskuussa 1974 De Unga galleriassa.

    "Här finns landskap, porträtt och stilleben, några daterade på 50-talet. Utställningen omspänner över 20 års målande. Det gör den på ett sätt dubbelt intressant. Sigrid Aminoff visar att hon inte fallit undan för tidens strömningar. Hon har hållit sin linje, tack och lov." (Esse Jansson, Norrtälje tidning)

    "Sigrid Aminoff på de Unga har en trygg förankring i en målartradition där såväl stillleben som landskap lever sitt liv i den trygga förvissningen om att deras existens i världen är nödvändig, att vi behöver närheten i våra projiceringar av verkligheten och att varje konstnärs syn på världen är en ny erfarenhet." (Beate Sydhoff, Svenska Dagbladet)

Näyttelyissä on esillä maisemia, muotokuvia ja asetelmia, esillä rinnan vanhempia ja uudempia teoksia. Sigridin tyylillinen pitkäjänteisyys saa osakseen ihailua.



Luonnoksia Etelä-Euroopasta




1980-luku

Taiteilija ja Ruoveteen liittyneet näyttelyt

Sigrid pitää yksityisnäyttelyitä Tukholmassa Alma Johanssonin St. Nikolaus -galleriassa. Hän on ammatillisesti aktiivinen koko vuosikymmenen ajan. Joulukuussa 1992 Sigrid pitää viimeisen yksityisnäyttelynsä Galerie Connaisseurissa, Tukholmassa.

Sigrid esiintyy ensimmäistä kertaa taiteilijana Ruovedellä, Pirkanmaalla, Ruoveden Säästöpankin kerhohuoneella vuonna 1969 yhdessä Unto Liettyän ja Ragnar Westerholmin kanssa. Vuonna 1980 Suomessa alkaa aluetaidemuseotoiminta ja sen osana järjestetään alueellinen kiertonäyttely Ruovesi taiteilijoiden kuvaamana. Näyttely kiertää Ruovedellä, Virroilla ja Mäntässä. Sigrid on yksi näyttelyssä esitellyistä ammattitaiteilijoista.

Taiteilijan tytär Antonia Hackman järjestää taiteilijan retrospektiivisen näyttelyn Ruovedelle 1997. Vuonna 2016 Sigridin maalauksia on esillä Nelimarkka-museon Ruoveden maisema -näyttelyssä.

Fabianinkadulta, Helsingistä

Sirishofista, Tukholmasta

Pekkalan kartanon pirtistä, Ruovedeltä




Taidemaalari Sigrid Aminoff (1904–1994) Hiekan taidemuseossa

Hiekan taidemuseossa avautuvassa näyttelyssä on esillä ruotsalaissyntyisen taidemaalarin Sigrid Aminoffin (1904–1994) maalauksia ja piirroksia. Teokset kertovat taiteilijan realistisesta tavasta katsoa maailmaa. Hän kuvaa läheisiään, havaitsemaansa maisemaa ja asetelmissaan työhuoneen valikoitua esineistöä. Näyttelytilan vitriineissä on esillä otteita taiteilijan tuotannon monipuolisuudesta. Lisäksi museon perusnäyttelyn yhteyteen on liitetty yksittäisiä tietosisältöjä. Näin Sigrid Aminoffin maailma rinnastuu Hiekan taidemuseon ajankuvaan.

Aminoffin ilmaisussa on yhteys Italian taiteeseen, hän vieraili ja oleskeli Italiassa pitkiä ajanjaksoja 1920–1950-luvuilla. Varhaisissa, 1930-luvulla valmistuneissa, Firenzen maisemakuvissa ja asetelmissa, joita hän maalasi koko uransa ajan, voi nähdä vertaisuutta Giorgio Morandin (1890–1964) tuotantoon. Molemmat taiteilijat etsivät maalauksellisia sisältöjä omasta lähiympäristöstään ja tiivistivät kuvallista ilmaisuaan toistaessaan valitsemiaan aiheita.

Sigrid Aminoff oli taidemaalari, mutta hän toteutti myös soveltavan taiteen tehtäviä. Tähän antoi pohjan taiteilijan saama hyvä koulutus, ensin Berggrenin ja Larssonin taidekoulussa, sitten Tukholman kuninkaallisessa taideakatemiassa. Ammatillinen ystäväpiiri rakentui jo opiskeluaikana, ja ystävien ansiosta Aminoffilla oli näköala myös taideteollisuuden puolelle. Ajan henki, jota vei eteenpäin taloudellinen nousukausi, mahdollisti uudet kokeilut ja innosti niihin.

Aminoff asui Suomessa 1934–1952, ja taiteilijan tytär Antonia Hackman asettui perheineen Pekkalan kartanoon 1960-luvun lopulla. Näin Sigrid Aminoffilla oli luonnollinen yhteys Suomeen koko elämänsä ajan. Hänet on haudattu Ruovedelle. Aminoff toimi taiteilijana yhtäläisesti molemmissa kotimaissaan vielä 1960-luvulla. Sittemmin Suomi jäi ammatillisen toiminnan maana sivuun ja taiteilija jatkoi aktiivisesti uraansa Ruotsissa. Taiteilijana Sigrid Aminoff on enemmän osa synnyinmaansa kuin Suomen taidemaailmaa.




Hiekan taidemuseo
Pirkankatu 6, 33210 Tampere, puh. 050 523 7251, 045 263 0028